maandag 21 november 2016

Bovendek Wolvenhoek wordt in 2017 een groene oase

Uit het haalbaarheidsonderzoek naar de vergroening van het bovendek van parkeergarage De Wolvenhoek blijkt dat de winnende ontwerpen van de BAI-ideeënprijsvraag niet realiseerbaar zijn. Op initiatief van D66 wordt nu toch gevolg gegeven aan het vergroenen van het bovendek. De Wolvenhoek wordt een mini-stadspark met een geweldig uitzicht. De partij diende hiervoor tijdens de raadsvergadering van 8 november een motie in, die door een meerderheid van de raad werd omarmd.

Het Bosch Architectuur Initiatief (BAI) pakte in 2015, middels een ideeënprijsvraag, het idee van D66 op om het bovendek van De Wolvenhoek om te vormen naar een groene oase. De prijsvraag leverde twee winnaars op. In 2016 zijn deze ontwerpen door de gemeente op haalbaarheid onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat de totale kosten voor beide ideeën variëren van 1,2 tot ruim 1,8 miljoen euro. Het college van B &W wilde daarom afzien van de vergroening. Voor D66 staat de vergroening van dit grote stenen oppervlakte nog altijd centraal. D66 diende daarom een motie in waarin het college wordt opgeroepen om in het 1e kwartaal van 2017 met een plan te komen om het bovendek om te vormen tot een groene oase en dit voor het eind van 2017 te realiseren. Een meerderheid van de gemeenteraad steunde de motie, waardoor vergroening volgend jaar een feit is.

Snelle transformatie

“Geweldig om te zien dat de raad het belang onderstreept van een snelle transformatie van het grootste stenen dak in de Bossche binnenstad naar een groene verblijfplek. Een plek die het komende jaar samen met (onderwijs)partijen als HAS, ZLTO en Hervion vorm gaat krijgen. Een vergroening die ook hard nodig is in de binnenstad om het hitte-eiland-effect tegen te gaan, water bij hoosbuien op te vangen en de luchtkwaliteit te verbeteren. Het wordt een unieke plek, met een geweldig uitzicht. Eind 2017 heeft ’s-Hertogenbosch er weer een groene eyecatcher bij!” aldus raadslid René van den Kerkhof.

Foto: Huidige situatie dak Wolvenhoek

dinsdag-8-11-2016-bovendek-parkeergarage-wolvenhoek