donderdag 13 juli 2017

Raad kiest voor groeimodel lokale omroep

De gemeenteraad van ’s-Hertogenbosch kiest een groeimodel voor de lokale omroep. Na een breed debat over de zendgemachtigden en financiering gaat de gemeente een relatie aan met DTV Den Bosch voor vijf jaar. Voor D66 ’s-Hertogenbosch is het van belang dat de omroep niet alleen inzet op lineaire tv-programma’s, maar zich ook op nieuwe media richt.

Na een valse start met zendgemachtigden en financiering, heeft de gemeente besloten om voor vijf jaar een subsidierelatie aan te gaan met DTV Den Bosch. De eerste drie jaar krijgt DTV €170.000,- per jaar om zich te ontwikkelen naar een lokale omroep 3.0. Na deze drie jaar wordt de lokale omroep geëvalueerd. Bij een positieve beoordeling, krijgt de lokale omroep vervolgens meer financiën om verder te groeien.

Voor D66 is het belangrijk dat naast lineaire tv-programma’s, ook op nieuwe media wordt ingezet. “Zelf kijk ik nauwelijks televisie en met mij nog een heleboel andere Bosschenaren. Wij krijgen onze informatie onder andere via Facebook, Twitter en Instagram. Daarom vind ik het belangrijk dat content van de lokale omroep ook via nieuwe media te zien moet zijn”, aldus raadslid Bilal Kaya.