Steun ons en help Nederland vooruit

woensdag 1 november 2017

D66: Ondergrondse fietsenstalling aan westzijde centraal station

Uit onderzoek van de Fietsersbond blijkt dat één op de vijf fietsende treinreizigers het niet lukt om een plekje te vinden in een stalling bij het station. In ’s-Hertogenbosch is dit aan de westzijde van het centraal station (CS) niet anders. De fietsenrekken puilen uit en reizigers klagen over de stallingsmogelijkheden. D66 wil daarom de fietsenstallingsvoorziening aan deze zijde van het
station ondergronds uitbreiden.

Uit het onderzoek van de Fietsersbond blijkt verder dat 45% van alle treinreizigers op dit moment met de fiets naar het station gaat. De verwachting is dat het aantal treinreizigers op CS ‘s-Hertogenbosch, en daarmee het aantal fietsen, de komende jaren flink zal toenemen. “Er is nu al een zichtbaar tekort aan fietsenstallingsvoorzieningen aan de westzijde van het CS, rondom het Leonardo da Vinciplein. In de fietsenrekken is vaak geen plek meer, waardoor er buiten de stalling fietsen worden geparkeerd. Deze fietsen zijn aan het eind van de dag weggehaald door de gemeente en kunnen voor een bedrag € 17 worden opgehaald. Niet bepaald een visitekaartje voor de stad!”, aldus raadslid René van den Kerkhof.

Wat D66 betreft zijn er volop mogelijkheden om de fietsenstalling aan de westzijde uit te breiden en ondergronds te brengen. “Direct langs het spoor, op de parkeervoorziening van NS of onder het Leonardo da Vinciplein zijn mogelijkheden om een ondergrondse fietsenstalling te creëren. Dit vraagt wel om investeringen vanuit het Rijk, provincie, NS en de gemeente.”

‘s-Hertogenbosch op de lijst
NS erkent dat er een tekort is en ook vanuit het nieuwe kabinet is 100 miljoen euro beschikbaar gesteld voor fietsmaatregelen. Op de lijst van urgente stations waarbij de NS de parkeercapaciteit zo snel mogelijk gaat uitbreiden ontbreekt echter het station ‘s-Hertogenbosch. “De Spoorzone in ‘s-Hertogenbosch is een snel groeiend gebied, ook de druk van het aantal treinreizigers groeit enorm hard. D66 wil dan ook dat de gemeente spoedig het gesprek aan gaat met de NS om ook de parkeercapaciteit voor fietsen bij het CS ’s-Hertogenbosch snel te vergroten.” D66 komt daarom in de raadsvergadering van 14 november a.s. met een motie waarin het College wordt opgeroepen om samen met onder meer de NS de fietsparkeervoorzieningen versneld ondergronds uit te breiden.