maandag 26 februari 2018

Betere inspectie op zwembaden naar aanleiding van vragen D66

D66 heeft in januari 2018 vragen gesteld omdat niet duidelijk was of de zwembaden in de gemeente wel veilig waren. Een fataal ongeluk dat in 2011 plaatsvond in een Tilburgs zwembad vormde eind 2016 aanleiding om zwak roestvrijstaal te verwijderen uit alle overdekte zwembaden in Nederland. Naar aanleiding van de vragen van de D66-fractie werd duidelijk dat in 2017 in de gemeentelijke zwembaden roestvrijstaal vervangen is.

Er zijn nu alleen nog drie particuliere zwembaden die de vereiste werkzaamheden moeten verrichten. Door de gemeente is er een dwangsom tegen deze instanties gelegd.

Uit antwoorden blijkt ook dat bij de vier ‘gemeentelijke’ zwembaden periodieke interne en externe inspecties onderdeel uitmaken van de reguliere onderhoudsprocessen in deze zwembaden. Dat geldt niet voor de overige vijf particuliere zwembaden, omdat de gemeente aangeeft daar niet verantwoordelijk voor te zijn. Naar aanleiding van de vragen zegt het college toe dat zij op de hoogte zullen blijven van de situatie bij de zwembaden.