vrijdag 31 augustus 2018

Samen met B5-steden op naar experiment wietteelt

Op donderdag 30 augustus jl. werd in de raadscommissie Bestuur gesproken over deelname van ‘s-Hertogenbosch aan het experiment met gereguleerde wietteelt. D66 is altijd een voortrekker geweest om het experiment met gereguleerde wietteelt, zoals in het landelijke regeerakkoord opgenomen, naar Brabant te halen. ‘s-Hertogenbosch moet dan ook niet langer toekijken, maar actief gaan meedoen in de lobby die de Brabantse steden daarvoor voeren.

Een meerderheid van de raadscommissie onderschreef donderdagavond het belang van een gesloten cannabisketen. “D66 is in ‘s-Hertogenbosch altijd de aanjager geweest van de regulering van de wietteelt. Het is goed om te zien dat meerdere partijen nu het belang van regulering en aansluiting bij het landelijke experiment onderschrijven” aldus fractievoorzitter René van den Kerkhof. Een gesloten cannabisketen is niet alleen een stap om criminalisering in Brabant tegen te gaan, het is juist ook een mogelijkheid om kwaliteit van de cannabis te controleren en garanderen.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Vandaar dat deelname aan het landelijke experiment juist in Brabant zo van belang is. Breda, Eindhoven, Tilburg en Helmond hebben zich al uitgesproken over deelname aan het experiment. Willen we het experiment naar Brabant halen, is het zaak dat de gemeente ‘s-Hertogenbosch ook openstaat voor het experiment. Als Brabantse steden kunnen we dan één of meerdere steden aanwijzen als experimenteer- of controlegemeente. Wat D66 betreft is ‘s-Hertogenbosch één van die gemeenten!” aldus van den Kerkhof.

In de raadsvergadering van 11 september a.s. wordt een motie hierover behandeld.