vrijdag 21 december 2018

Gemeente en BEC investeren in duurzaam bedrijfsleven

In 2019 investeren de gemeente ’s-Hertogenbosch en de Bossche Energie Coalitie (BEC) samen 130.000 euro om duurzame energieprojecten te ontwikkelen. Gemeente ’s-Hertogenbosch en de BEC investeren respectievelijk 80.000 en 50.000 euro. Hiermee worden er mensen aan het werk gezet die duurzame energieprojecten van de grond gaan trekken; zogenaamde ‘energieontwikkelaars’.

Nog te vaak komen duurzame energieprojecten bij bedrijven niet van de grond omdat de kennis en kunde bij de betreffende bedrijven ontbreekt. Ook kunnen deze energieontwikkelaars de samenwerking tussen bedrijven bevorderen, de projecten kunnen namelijk voor individuele bedrijven zijn maar ook voor een samenwerking op bijvoorbeeld bedrijventerreinen.

Wethouder Mike van der Geld (Energie en Klimaat): “Het bedrijfsleven is verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de CO2 uitstoot in ’s-Hertogenbosch. Met maatregelen zoals deze besparen we dus relatief veel energie en zetten we dus stappen richting een klimaatneutrale stad. Ik ben erg blij dat de BEC zijn voortrekkersrol hiermee waarmaakt en laat zien dat zij in toenemende mate zijn verantwoordelijkheid neemt om klimaatverandering te stoppen.”