donderdag 21 februari 2019

Een nieuwe Kaaihal: impuls voor de Tramkade

D66 omarmt het initiatief van de Verkadefabriek en het Theater aan de Parade om te komen tot een nieuwe Kaaihal op de Tramkade. Het draagt bij aan de doorontwikkeling van de Tramkade naar een blijvende culturele hotspot. Een unieke plek – waar ruimte moet blijven voor jongerenevenementen en festivals uit de urban- en dancescene.

D66 is blij dat de gemeente aangeeft medewerking te willen verlenen aan de Nieuwe Kaaihal en tevens uitspreekt de ambitie te hebben om van een deel van de Tramkade een culturele hotspot te maken. Raadslid Daan Peters: “Het is mooi om te zien dat grote culturele partijen als de Verkadefabriek en het Theater aan de Parade elkaar hebben gevonden om tot nieuw cultureel aanbod in onze stad te komen. Dat draagt bij aan onze ambitie van Cultuurstad van het Zuiden en geeft een nieuwe impuls aan de Tramkade. Wel is het van belang dat er voldoende ruimte blijft voor jongeren op de Tramkade om in een urban setting nieuwe festivals en evenementen te kunnen neerzetten”.

In 2015 is door de gemeenteraad besloten om het gebied van de Tramkade voor 10 jaar vrij te geven aan sociale en culturele initiatieven, om uiteindelijk door te ontwikkelen naar een gebied waar cultuur, recreatie, wonen en sociale projecten samenkomen. Inzet van D66 is dat ook ná 2025 binnen de Tramkade een permanente culturele hotspot komt. De gemeente werkt daarom nu met allerlei partijen (waaronder Het Rijk) aan een ruimtelijk kader voor dit gebied.

Tijdelijk theater
In 2020 start de nieuwbouw van het Theater aan de Parade, een project dat tot 2023 duurt. D66 ziet in die periode graag een centrale tijdelijke theatervoorziening. De Nieuwe Kaaihal is wat D66 betreft daarvoor een geschikte optie. In een tijdelijk theater op de Tramkade staan voor D66 de kernwaarden circulair, demontabel en passend bij het gebied centraal. Op die manier kan in de toekomst de best passende oplossing voor alle partijen worden gevonden. Waarbij de inzet van D66 blijft dat op de Tramkade voldoende ruimte blijft voor evenementen en festivals voor en door jongeren.