maandag 18 maart 2019

Duurzame oplossing regenboogzebrapad

D66 wil een duurzame onderhoudsoplossing voor het regenboogzebrapad bij het centraal station. De versleten verf geeft een slordige eerste indruk bij het betreden van de stad en dat is de partij een doorn in het oog.

Op initiatief van D66 en de SP werd in het Roze Jaar 2017 het regenboogzebrapad aangelegd. De gekleurde banen staan symbool voor tolerantie & diversiteit en vormen het visitekaartje van de stad waar iedereen zich vrij mag voelen om de liefde te vieren. Door het vele gebruik is het regenboogzebrapad voortdurend aan slijtage onderhevig (zie foto op volgende pagina) en moet regelmatig bijgewerkt worden. Het jaarlijks verven van een weggesleten regenboogzebrapad is wat D66 betreft geen ideale situatie.

“’s-Hertogenbosch is een gastvrije en inclusieve stad voor alle inwoners én bezoekers en laat dat zien aan de gemiddeld 15.000 voetgangers die dagelijks over dit pad lopen. Dit visitekaartje dient er wat D66 betreft dan ook het hele jaar op en top bij te liggen. Het regelmatig verven van dit pad is geen ideale situatie. Dat kan wat ons betreft slimmer en duurzamer!” aldus commissielid Veerle van Doorn.

D66 wil nu een duurzame oplossing voor het permanente regenboogzebrapad. Daarbij kan gedacht worden aan het aanbrengen van gekleurde straatstenen of een zebrapad met Ledverlichting. De partij vraagt het College van B&W hier nu actie op te ondernemen.

Zie hier de schriftelijke vragen.