dinsdag 19 maart 2019

Daktuin op parkeergarage de Wolvenhoek

Komende vrijdag 22 maart wordt de daktuin op het bovendek van parkeergarage de Wolvenhoek geopend. Deze daktuin kwam tot stand op initiatief van D66. We leggen initiatiefnemer en fractievoorzitter René van den Kerkhof vijf vragen voor over deze unieke groene plek midden in de binnenstad.

Waarom een openbare daktuin op deze plek?

D66 streeft naar een autoluwe binnenstad. Een parkeergarage midden in de binnenstad, zoals de Wolvenhoek, past daar niet in. Daarom willen we dat de Wolvenhoek voor 2030 gesloten wordt, als het tweede permanente transferium in onze stad is gerealiseerd. Tot 2030 willen we de capaciteit van de parkeergarage afbouwen om het parkeren in parkeergarages aan de rand van de stad (zoals de parkeergarage Sint-Jan) of op een transferium te stimuleren. Dat afbouwen van de parkeercapaciteit is nu begonnen met het opofferen van 11 parkeerplaatsen op het bovendek voor een openbare daktuin.

Maar waarom dan vergroenen?

Het gehele bovendek van parkeergarage de Wolvenhoek bestaat uit 1800 m2 aan versteende elementen. Het is daarmee het grootste versteende dak in de binnenstad, dat ook nog eens in handen is van de gemeente. Vergroening is hard nodig in de versteende omgeving van de binnenstad om o.a. het hitte-eilandeffect tegen te gaan, water bij hoosbuien op te vangen en de luchtkwaliteit te verbeteren. Daarnaast wil D66 het bovendek openstellen voor groene initiatieven van bewoners zoals stadslandbouw. Op die manier bevorderen we de sociale cohesie. Op basis van deze argumenten hebben we in 2017 de motie ingediend om het bovendek van de Wolvenhoek te transformeren naar een groene openbare verblijfsplek.

Maar waarom dan maar 11 parkeerplaatsen en niet het hele bovendek?

De 11 parkeerplaatsen vormen een begin van de vergroeningsopgave op het bovendek. We hadden liever gezien dat direct het gehele bovendek zou worden opengesteld voor vergroening, maar daar was nog geen meerderheid voor in de gemeenteraad. Dit is een eerste stap. En het resultaat mag er wezen! Een unieke plek midden in de binnenstad met een geweldig uitzicht op de Sint-Jan en de rest van de stad. Een gardina secreto zoals de Italianen zeggen. Een geheime en onbekende tuin die nog ontdekt moet worden. Een geweldige plek om tot rust te komen, te poseren, van de zon te genieten of te lunchen.

Critici noemen het een te dure tuin. Hoe kijk je daartegen aan?

Vergroening in de versteende binnenstad is complexer dan elders in de stad. Kijk alleen al naar de boom op de Markt (kosten: € 67.000). Op straatniveau zijn de mogelijkheden om de binnenstad te vergroenen beperkt. De vergroening moet gezocht worden op de daken. D66 wil het daklandschap in ‘s-Hertogenbosch daarom verder vergroenen. Dit grootste versteende dak in de binnenstad is van de gemeente. Wij vinden dat de gemeente het goede voorbeeld moet geven. De aanlegkosten voor de daktuin bedragen € 35.000. Dat is een forse investering, maar vergroening is ons iets waard. Des te meer omdat de daktuin ook een nieuwe ontmoetingsplek is voor bewoners. Wij vinden het wel een vreemde berekening dat er jaarlijkse afschrijvingskosten worden berekend voor de 11 parkeerplaatsen terwijl de parkeerplaatsen op het bovendek altijd leeg staan, zelfs als bij de ingang van de parkeergarage al ‘vol’ staat. Een goed bezette parkeerplaats staat dus voor hetzelfde bedrag in de boeken als een parkeerplaats die altijd leeg staat. Dat kan wat ons betreft slimmer en eerlijker. Wij zullen dan ook later met een voorstel komen om dat te veranderen.

Wordt dit een succes?

Daar heb ik alle vertrouwen in! Al is het wel van belang dat mensen deze plek weten te vinden. De gemeente zorgt de komende tijd voor de bewegwijzering naar de daktuin toe en komt er aandacht voor via verschillende kanalen. D66 ziet ook graag dat een deel van de groenbakken beschikbaar worden gesteld aan bewoners om zelf groente en fruit te kunnen verbouwen en dat er plek gemaakt wordt voor bijenkasten. We willen op deze manier ook meer biodiversiteit creëren in de versteende omgeving.