donderdag 11 april 2019

75 jaar bevrijding: indrukwekkend bezoek aan Wales

‘s-Hertogenbosch is een van de weinige steden die is bevrijd door soldaten uit Wales. Dit jaar is die bevrijding 75 jaar geleden. Dat herdenken we dit jaar met verschillende activiteiten. Raadsleden Annemarie Hoog Antink en Geert Verbruggen waren namens D66 aanwezig bij een bezoek van de Bossche gemeenteraad en het college aan Wales. De reis heeft grote indruk op hen gemaakt.

Die unieke inzet van de 53ste Welsh Division leeft ook in Wales heel sterk. Er is duidelijk ook een vriendschap met ‘s-Hertogenbosch gegroeid. We herdachten tijdens officiële gelegenheden en ontmoetten bevrijders die nog in leven zijn. De verhalen die zij deelden riepen gevoelens van dankbaarheid, bewondering en ontroering op.

We zijn trots op de ambtenaren die ruim 600 km gefietst hebben van ’s-Hertogenbosch naar Wales, uit eerbetoon voor de bevrijders. Zij brachten het bevrijdingsvuur naar de Sint-Jan, waar het tot eind oktober van dit jaar zal blijven branden. Eind oktober herdenken en vieren we 75 jaar bevrijding in de bevrijdingsweek.

Meer lezen over het bijzondere verhaal hoe de Welsh Division onze stad heeft bevrijd? Erfgoed ‘s-Hertogenbosch schreef dit artikel over de bevrijding van ‘s-Hertogenbosch.