Steun ons en help Nederland vooruit

zondag 8 september 2019

Meer stallingsplekken voor fietsers

In juni van dit jaar vroeg D66 de gemeente om creatieve oplossingen voor de overlast van geparkeerde fietsen, zoals een fietsvlonder. Uit de beantwoording van de vragen blijkt dat de gemeente nu aan de slag gaat om meer en betere voorzieningen aan te leggen voor het stallen van de fiets. Bijvoorbeeld door parkeervakken in te ruilen voor stallingsplekken. De gemeente kiest daarbij om via een positieve insteek het stallingsgedrag te beïnvloeden.

Met name in de binnenstad, maar ook in de schil van vooroorlogse wijken rondom de binnenstad, veroorzaken grote aantallen gestalde fietsen op straat hinder. Het gemeentebestuur erkent dat er op bepaalde locaties te veel fietsen zijn geparkeerd die hinder kunnen veroorzaken en dat een oplossing gewenst is. De insteek is om op een positieve manier fietsers te stimuleren om hun fiets op een meer geschikte plek te parkeren. Dat kan op meerdere manieren, bijvoorbeeld met een fietsvlonder en (tijdelijke) vakken zoals ‘Vakje fiets’. De gemeente is vorige week al begonnen met de eerste stappen (Vakje fiets aan de Hoge Steenweg) en is van plan om hiermee verder te gaan.

Raadslid Geert Verbruggen: “De reactie van het college van B en W is erg positief. Ook D66 is voor het bieden van meer en betere kansen om je fiets te parkeren. De gemeente gaat samen met bewoners en ondernemers op zoek naar een oplossing. Of het een fietsvlonder wordt, wordt nog nader bekeken. De insteek hierbij vinden we erg positief, want door dergelijke trajecten samen in te gaan komen er oplossingen met een breed draagvlak. Een fietsvlonder is een middel om de hinder van geparkeerde fietsen samen met de buurt op te lossen. Het gaat wat D66 betreft vooral om de beweging en het doel dat we samen willen bereiken. Het doel is nu duidelijk: het probleem van te veel geparkeerde fietsen op bepaalde locaties oplossen. En nu is er ook een duidelijke gezamenlijk wil om dit aan te pakken.”

D66 ’s-Hertogenbosch is blij met de wijze waarop de hinder aangepakt gaat worden en kijkt uit naar de verdere aanpak waarbij geparkeerde fietsen geen problemen meer veroorzaken.