vrijdag 20 september 2019

Tip: maak gebruik van de subsidie voor groene daken

De gemeente ’s-Hertogenbosch stimuleert de aanleg van groene daken met subsidie. Burgers en Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) kunnen deze subsidie aanvragen voor een bestaand dak op een gebouw, huis, appartement, garage, overkapping, carport of schuur. Navraag van D66 leert dat in 2019 25 daken (1.000 m2) zijn vergroend met subsidie van de gemeente. Dat betekent dat nog ruim driekwart van de subsidie voor 2019 beschikbaar is. Nog volop ruimte dit jaar om subsidie aan te vragen om je dak te vergroenen!

Er zijn veel voordelen aan het vergroenen van daken. D66-raadslid Geert Verbruggen: “Groene daken helpen mee aan het verbeteren van de luchtkwaliteit, zijn een middel om de riolering te ontlasten door tijdelijk regenwater vast te houden, zorgen voor verkoeling tijdens hete periodes, leveren extra isolatie en beschermen de onderliggende daken tegen schadelijke uv-straling. Daarnaast bieden groene daken kansen voor de ontwikkeling van flora en fauna en dat is goed voor de biodiversiteit. Tot slot kunnen groene daken uitstekend gecombineerd worden met zonnepanelen. Groene daken met zonnepanelen warmen minder op, waardoor het rendement van de zonnepanelen hoger is.”

In 2017 kwam de gemeente op initiatief van D66 met een ‘Ontwikkelplan groene daken en werd de subsidie verlengd tot 2021. De mogelijkheden om een groen dak met subsidie aan te leggen werden toen al verruimd. Geert doet dan ook een oproep om gebruik te maken van de subsidiemogelijkheden: “Particulieren en VvE’s kunnen maximaal 3.000 euro ontvangen van de gemeente als bijdrage aan het groene dak. Daarnaast zijn er ook vanuit andere instanties, zoals het Waterschap, subsidies beschikbaar voor het aanleggen van een groen dak. Op deze manier werken we samen aan een mooiere gemeente voor onszelf en toekomstige generaties.”

Meer informatie over de subsidieregeling Aanleg groene daken vind je hier.