dinsdag 18 februari 2020

Groene en veilige Onderwijscampus

D66 wil dat de gemeente in 2021 start met de realisatie van een groenere en veiligere Onderwijscampus. Nu blijkt dat een autovrije campus niet haalbaar is, wil de partij dat er alles aan gedaan wordt om samen met inwoners, onderwijsinstellingen en ondernemers te komen tot een gedragen herinrichting van een deel van de Onderwijsboulevard.

D66 wil de verblijfskwaliteit en de verkeersveiligheid van de Onderwijsboulevard verbeteren. De partij heeft zich daarom de laatste jaren sterk gemaakt voor een groene en autovrije Onderwijscampus. In het bestuursakkoord komt dit punt dan ook expliciet terug. De verkeerssituatie waarbij de Onderwijsboulevard gedeeltelijk werd afgesloten van autoverkeer is door de gemeente eerst in de praktijk getest. Een zogenaamd living lab. Uit de tussentijdse resultaten van dit experiment blijkt dat er brede steun is voor het veiliger en groener maken van het Paleiskwartier, maar niet voor het geheel afsluiten van het autoverkeer. Ook heeft het afsluiten gevolgen voor de gebruikers van de parkeergarages in het Paleiskwartier en zorgt het voor een negatieve invloed op de doorstroming op de Magistratenlaan.

D66 deelt de conclusie dat het geheel afsluiten van de Onderwijsboulevard een te grote ingreep op de omgeving zal hebben. Raadslid Geert Verbruggen: “Een groene en veilige Onderwijscampus is altijd ons doel geweest. Dat doel delen we met alle inwoners en gebruikers van het Paleiskwartier. Het draagvlak en de energie vanuit de wijk en onderwijsinstellingen dat er nu is, moet benut worden. Zo maken we van het Paleiskwartier en de Onderwijsboulevard aangenamere plekken om te verblijven en te bewegen. Daarom roepen we het college in een motie op om nog dit jaar samen met alle partijen een ontwerp voor herinrichting te ontwikkelen. Een ontwerp met meer ruimte voor verblijf, meer groen en meer ruimte voor de voetganger. Een ontwerp waarin de fiets centraal staat en waarbij de auto te gast isIn 2021 kan dan gestart worden met de realisatie van de Onderwijscampus.”

D66 dient hierover, samen met meerdere partijen, een motie in voor de raadsvergadering van 3 maart a.s.