maandag 6 april 2020

Raadsvergadering live te volgen

De komende raads- en commissievergaderingen in ‘s-Hertogenbosch zijn voor het eerst via een livestream te volgen. Deze mogelijkheid wordt nu geboden omdat publiek niet is toegestaan bij vergaderingen in verband met het coronavirus.

‘s-Hertogenbosch is nog één van de weinige grote gemeenten waar de raadsvergaderingen niet live en op beeld te volgen zijn. Enkel audioverslagen en notulen zijn achteraf terug te vinden op de gemeentelijke website. In 2015 pleitten de Jonge Democraten Brabant (JD), de jongerenpartij van D66, al voor het livestreamen van de raadsvergaderingen in ‘s-Hertogenbosch. Toenmalig JD-bestuurslid Thijs van Rens is dan ook blij dat er nu, ondanks de zorgelijke aanleiding, livestreaming komt. “In 2015 hebben we uit protest de raadsvergadering zelf live uitgezonden met een mobieltje. Om aan te tonen dat live uitzenden niet duur hoeft te zijn en best simpel is. Dit veranderde alleen de situatie in ‘s-Hertogenbosch niet. Maar nood breekt nu wet. Ik ben dan ook tevreden dat er nu de mogelijkheid wordt geboden om toch de raadsvergaderingen te kunnen volgen. Veel beslissingen hebben directe gevolgen voor de inwoners van de stad. Zij moeten dan ook de besluitvorming van de raad direct kunnen volgen of achteraf kunnen terugkijken.”, aldus Van Rens.

De gemeente zendt de raadsvergaderingen van 7 april en 12 mei live uit via haar YouTube-kanaal. Op 14, 15 en 16 april worden de commissievergaderingen via videoconference afgehandeld. Deze vergaderingen zijn ook live te volgen. In het najaar wordt het bestuurscentrum (inclusief de raadszaal) grondig verbouwd. Dan worden ook faciliteiten aangebracht waardoor de raads- en commissievergaderingen vanaf 2021 permanent live te volgen zijn.

Fractievoorzitter René van den Kerkhof kijkt daar al naar uit: “Bij een transparant bestuur hoort de mogelijkheid voor een ieder om live (of achteraf) in beeld het verloop van de raadsvergadering te kunnen volgen. In ‘s-Hertogenbosch ontbrak het aan deze mogelijkheden, ook omdat goede faciliteiten hiervoor ontbraken. Ik ben blij dat na de verbouwing van het bestuurscentrum deze faciliteiten er wel zijn. Een lang gekoesterde wens van D66 komt daarmee in vervulling. Laten we de komende maanden, ondanks de onzekere tijden, als raad alvast ervaring op gaan doen met het live uitzenden en het beeldverslag van alle vergaderingen.”