dinsdag 6 oktober 2020

Afvalvisie 2020: meer aandacht voor zwerfafval

De hoeveelheid restafval per inwoner is de afgelopen jaren fors teruggebracht in de gemeente ’s-Hertogenbosch. Om de hoeveelheid restafval nog verder terug te dringen is er behoefte aan nieuw beleid. Daarom bespreken we vanavond de Afvalvisie 2020 in de raad. D66 is positief over deze Afvalvisie en steunt het raadsvoorstel dan ook, maar vraagt wel aandacht voor de aanpak van zwerfafval.

Met deze afvalvisie zetten we koers naar een circulaire economie, waarbij we steeds meer afvalstoffen kunnen omzetten naar nieuwe grondstoffen. Daarvoor moeten we aan de voorkant bij de huishoudens en bij de afvalwerking beter gaan scheiden en moeten we de hoeveelheid restafval verder terugdringen. Daarvoor biedt de gemeente de mogelijkheden aan huishoudens om hun afval gescheiden op te laten halen of weg te brengen en gaat de gemeente met andere gemeenten verder samenwerken. Raadslid Geert Verbruggen: “D66 is positief over deze ontwikkelingen. Ook omdat we niet alleen denken in technische oplossingen, maar ook in de verantwoordelijkheid die we zelf hierin kunnen nemen. Als we kijken naar de ontwikkeling van afvalscheiding, laat het zien dat we met zijn allen in staat zijn een groot deel van ons afval te scheiden. Daarvoor moeten we soms geprikkeld worden. Zoals door minder vaak het restafval op te halen. Als we kijken naar ervaringen bij andere gemeenten, moet dat ook in onze gemeente uiteindelijk tot een positief resultaat leiden.”

Als D66 hebben we in de commissievergadering aandacht gevraagd voor het zwerfafval, een geluid dat we vanavond tijdens de raadsvergadering ook laten horen. Geert: “Als fractie hebben we deelgenomen aan World Cleanup Day. Op zo’n dag wordt het extra duidelijk dat er in onze wijken nog veel zwerfafval aanwezig is. We zien dit niet alleen op zomerse dagen bij parken, maar ook in de wijken en vooral bij parkeerplaatsen. We vragen hiervoor extra aandacht. Het is is zo gebeurd: snoeppapiertjes maar ook grotere stukken afval komen bewust of onbewust op straat terecht. Als we dan niets doen, dan blijft zwerfafval verder zwerven in de wijk, totdat het ergens in de natuur terecht komt. Dat willen we natuurlijk niet! Samen met de gemeente én met elkaar kunnen we het afvalprobleem aanpakken en er weer mooie dingen van maken.”

Bekijk hier het filmpje dat we met Geert opnamen.