woensdag 7 oktober 2020

Het Grenco-terrein: een nieuw visitekaartje voor onze stad

Treinend richting Utrecht zie je het direct liggen: het oude Grasso-pand, gelegen op het Grenco-terrein. En misschien ben je er wel geweest tijdens de Bossche Zomer bij Strandje Beton. Dit terrein is gelegen aan de rand van Boschveld en wordt in de komende jaren ontwikkeld tot een innovatiedistrict. De planvisie voor dit gebied is gisteren in de gemeenteraad vastgesteld.

De eerste stap wordt binnenkort gezet met de renovatie van het Grasso-pand tot een hotspot voor startende ICT’ers. De volgende stap is het ontwikkelen van het Grenco-gebied tot een locatie voor data- en ICT-bedrijven waar men elkaar kan ontmoeten én waar gewoond en gerecreëerd kan worden. Raadslid Inge Visschedijk gaf tijdens de behandeling van de planvisie in de commissievergadering al aan dat D66 blij is met de plannen voor het Grenco-terrein voor werken, wonen en voorzieningen, een innovatiedistrict in dit deel van de stad. Inge: “Er worden prachtige mogelijkheden geschetst voor een gebied dat een visitekaartje van Den Bosch kan worden op een toplocatie, dicht bij het station. Wij kijken uit naar de te ontwikkelen concrete plannen.”

D66 is ervan overtuigd dat een goed ontwikkeld kantoren- en bedrijventerrein op deze locatie  ondernemers én arbeidskrachten naar ’s-Hertogenbosch trekt. De stad heeft zich ook al eerder, in samenwerking met de BIM, bewezen als het gaat om het aanbieden en exploiteren van aansprekende kantoor- en bedrijvenlocaties, zoals De Gruijter (met de focus op creatieve sector) en de Jamfabriek (met focus op agrifood). Bij het Grenco-terrein komt de focus op ICT te liggen waarbij de kruisbestuiving tussen onderwijsinstellingen, vaklieden en kenniswerkers een belangrijk element is. Met het vestigen van SPARK op dit terrein, het er al langer gevestigde BAC (Bossche Ambacht Centrum) en enkele ICT bedrijven is hier een sterk begin mee gemaakt. Door het terrein gefaseerd te ontwikkelen kan in elke fase bekeken worden wáár de accenten moeten liggen, en wat op dat moment de wensen zijn vanuit de markt, onze inwoners en de gemeente. Inge: “Dit element spreekt ons ook erg aan in deze visie. Zo kan bij het ingaan van iedere nieuwe fase met alle betrokkenen bekeken worden wat de beste mix wordt qua bedrijven, kantoren, wonen en recreatie. Wat ons betreft wordt het Grenco-terrein een sterke aanvulling op het economische klimaat van onze stad op een centrale, goed bereikbare plek én is het een aanwinst voor de steeds mooier en interessanter wordende wijk Boschveld.”