maandag 26 oktober 2020

Subsidie aardgasvrije wijk ’t Zand is binnen!

‘s-Hertogenbosch is 1 van de 19 gemeenten die een rijksbijdrage van 5,4 miljoen krijgt voor de proeftuin aardgasvrij. In de proeftuin wordt in een deel van ’t Zand kennis en ervaring opgedaan om haalbaar en betaalbaar te verduurzamen. Het plan werd onder meer gewaardeerd door de aanpak van én met bewoners en de stap-voor-stap opschaling.

Mike van der Geld, wethouder Klimaat en Energie, is trots op deze toekenning. “Een prachtig voorbeeld van een mooie samenwerking. De inzet van een aantal enthousiaste bewoners voor dit plan is enorm. En dat heeft ook zeker geholpen om van ’t Zand een landelijke proeftuin te maken. De proeftuin brengt ons dichterbij onze doelstelling van ‘s-Hertogenbosch om in 2050 klimaatneutraal te zijn. We zetten ons samen in om nog meer energie te besparen. Ik kijk ernaar uit om met de bewoners en andere partijen aan de slag te gaan!”

De proeftuin is een coproductie van buurtinitiatief ’t Ecozand, de woningcorporaties  Zayaz, BrabantWonen en Charlotte van Beuningen, Enexis, Enpuls, Waterschap Aa en Maas en Farent. De bewoners in het gebied hebben al een brief ontvangen over de proeftuin. De belangstelling voor de proeftuinen was groot. 71 gemeenten hebben een voorstel ingediend. Bij alle plannen is nadrukkelijk gekeken naar de uitvoerbaarheid, betaalbaarheid en de betrokkenheid van de bewoners. En onze gemeente kwam daarbij als een van de winnaars uit de bus, als enige Brabantse gemeente in deze ronde. Een prachtig resultaat van onze wethouder, waar we als D66 ‘s-Hertogenbosch ook maar wat trots op zijn!

Meer informatie over de proeftuin en ’t Ecozand is te vinden op www.ecozand.nl.