woensdag 11 november 2020

Enthousiasme over lightrail tussen Tilburg en ‘s-Hertogenbosch

De D66-afdelingen ’s-Hertogenbosch, Vught en Tilburg hebben de handen ineengeslagen en samen een plan van aanpak gemaakt om op het bestaande treintraject Tilburg-’s-Hertogenbosch meer stopplaatsen mogelijk te maken. De dorpen en de natuurgebieden tussen Tilburg en ’s-Hertogenbosch worden hiermee beter bereikbaar. Het plan wordt landelijk, provinciaal en lokaal met enthousiasme ontvangen.

Afgelopen zondag werd het plan digitaal aangeboden aan Rob Jetten, fractievoorzitter van D66 in de Tweede Kamer. Hij reageerde direct enthousiast: “Hier gaat mijn spoorhart harder van kloppen, ik ben nu al fan. En wat goed dat jullie niet alleen een droom hebben, maar ook een plan.” Het gaat om kleinschalig spoorvervoer tussen ’s-Hertogenbosch en Tilburg met als stopplaatsen Berkel-Enschot, Van Gogh Nationaal Park (Udenhout/Biezenmortel), Helvoirt en Vught-Noord (bijvoorbeeld de IJzeren Man). Een spoortraject tussen twee grote steden waar verschillende plaatsen aan liggen, maar waar de trein op geen enkele plek stopt, is best bijzonder. Maar het is wel het geval op het traject tussen Tilburg en ‘s-Hertogenbosch, waar aanwonenden iedere dag vooral passagierstreinen voorbij zien rijden, maar niet in of uit kunnen stappen. Daarnaast vinden er de komende jaren ook langdurig werkzaamheden plaats aan de N65. De bereikbaarheid van de dorpen, zowel met het openbaar vervoer als met de auto, is daarmee in het geding. Voor de D66-fracties in Tilburg, Vught en ’s-Hertogenbosch was dit de aanleiding om de handen ineen te slaan. Samen hebben we een plan gemaakt om op verschillende plekken weer aansluitingen te maken op het bestaande spoor via lightrailvervoer of een stoptrein.

In het plan van aanpak zijn alle kansen en uitdagingen opgenomen. De D66-fracties willen met de betrokken gemeenten, de provincie en het rijk een gezamenlijk haalbaarheidsonderzoek gaan doen naar – in eerste instantie – een pilot met lightrail op bestaand spoor. Duidelijk moet worden of het mogelijk is een lichte trein te laten rijden. Er hoeven uiteraard geen complete stations aangelegd te worden. In het haalbaarheidsonderzoek moeten in ieder geval de opgestelde vragen in het plan van aanpak beantwoord worden op het gebied van bereikbaarheid, leefbaarheid, techniek, veiligheid en uiteraard financiën. Woordvoerder Liesbeth Sjouw voor D66 in de Provinciale Staten van Noord-Brabant reageerde ook enthousiast op het idee: “Een geweldig plan, ik ga het inbrengen in de Provinciale Staten.”

Raadslid Geert Verbruggen: “Voor de Bosschenaar gaat dit betekenen dat ze makkelijker naar de IJzeren Man kunnen en makkelijker naar het nieuwe Van Gogh Nationaal Park. Met de extra stations kunnen we ook meer mensen in de regio verleiden om niet de auto maar de trein te pakken. Hiermee kunnen we de drukte op de N65 verminderen. Wij willen de bereikbaarheid vergroten in onze regio en zijn voorstander van treinvervoer. Een betrouwbaar spoor speelt daar een belangrijke rol in. Maar hier eindigen onze ambities niet. De lightrailverbinding tussen Tilburg en ’s-Hertogenbosch sluit aan bij onze andere spoorwensen. We blijven strijden voor een nieuw station in Maaspoort, het verbeteren van ons centrale station en station Rosmalen en het transformeren van station station ’s-Hertogenbosch-Oost naar een mobiliteitshub. Die mobiliteitshub samen met de gebiedsontwikkeling in het Vliertkwartier moet ervoor zorgen dat mensen makkelijker gebruik kunnen maken van openbaar vervoer en vormen van deelmobilteit.”

Meer informatie? Klik hier voor: