vrijdag 27 november 2020

Structurele oplossing voor fietsenprobleem centraal station

Er komt een nieuwe ondergrondse fietsenstalling aan de westzijde van het station in ‘s-Hertogenbosch. Al in 2017 maakte D66 ‘s-Hertogenbosch hier een belangrijk punt van en we zijn blij dat onze inzet beloond is.

Om de bereikbaarheid en leefbaarheid van ‘s-Hertogenbosch te verbeteren hebben meerdere partijen, waaronder de gemeente, een aantal mooie stappen gezet. Daarbij is ook aandacht voor oplossingen voor reizigers die met de bus of fiets naar het station gaan.

Veel reizigers en overstappers maken gebruik van het station. De ruimte is schaars en het station barst uit zijn voegen. De perrons zitten aan de maximale capaciteit en de voorzieningen zijn niet meer toereikend. Daar komt bij dat het aantal reizigers in het openbaar vervoer (ov) de komende jaren alleen maar toeneemt. Daarom pleiten we al jaren voor een mobiliteitshub bij het centraal station en bij station ’s-Hertogenbosch-Oost én een forse uitbreiding van het aantal stallingsplaatsen voor fietsen. De gemeente deelt deze ambities en wil van het centraal station een mobiliteitshub maken. Een plek waar reizigers comfortabel en snel de trein kunnen pakken. En aangenaam en veilig kunnen verblijven. Maar ook eenvoudig kunnen overstappen van fiets of bus of op een andere trein. En hun fiets veilig en goed kunnen stallen. Daarvoor komt er een nieuwe ondergrondse fietsenstalling aan de westzijde van het station.

Raadslid Geert Verbruggen: “Geweldig dat er nu een permanente oplossing voor het parkeren van de fiets aan de westzijde van het station onderweg is naar ‘s-Hertogenbosch! Wij kijken uit naar een station dat klaar is voor de toekomst met heel veel meer fietsstallingsplekken!”

Meer informatie over de plannen vind je hier.