donderdag 4 februari 2021

D66 wil struikroven stimuleren

Bij sloop- en bouwwerkzaamheden wordt doorgaans het bestaande groen verwijderd. Zonde, zo vindt D66. Waarom afdanken bij het gft-afval, als het groen opnieuw benut kan worden? De partij wil dat er in ’s-Hertogenbosch struikrovers komen en vraagt het gemeentebestuur om struikrovers-initiatieven te omarmen en planten te ‘redden’.

Bij sloop- en bouwwerkzaamheden wordt doorgaans waardevol groen verwijderd Terwijl deze planten ook op een andere plek een tweede leven krijgen. Goed voor de biodiversiteit en sociale cohesie. D66 wil deze planten laten redden. In andere steden, waaronder in Eindhoven, zijn er al initiatieven waarin mensen de gelegenheid wordt geboden om voorafgaand aan sloop- en bouwactiviteiten planten ‘te redden’. Een van die initiatieven wordt onder de noemer ‘Struikroven’ georganiseerd. Waarbij bewoners als ware ‘struikrovers’ planten een tweede leven elders geven. Het ‘struikroven’ leidt ook tot een ontmoeting van mensen met een zelfde interesse en levert een bijdrage aan het versterken van de gemeenschapszin in wijken en dorpen.

Raadslid Geert Verbruggen: “We vragen het gemeentebestuur dan ook of zij mogelijkheden ziet om bij sloop- en bouwactiviteiten op eigen gronden of bij woningcorporaties en projectontwikkelaars ‘struikroven’ te omarmen. In belang van een groen en klimaatbestendig ’s-Hertogenbosch! Ook zien we een meerwaarde als het gaat om het behouden of zelfs verbeteren van de biodiversiteit en – niet onbelangrijk in deze tijd – de sociale cohesie in onze wijken en dorpen.”

Lees hier de vragen die we gesteld hebben aan het college.