woensdag 10 februari 2021

Belangrijke stappen naar schonere bevoorrading binnenstad

De afgelopen weken zijn er belangrijke stappen gezet door de gemeente op weg naar schonere en slimmere bevoorrading van de binnenstad. De zero-emissiezone en de Bossche Green Deal zijn weer een stap verder. D66 is daar blij mee, temeer omdat het nu al leidt tot concrete initiatieven.

Op initiatief van D66 werd in 2016 meer werk gemaakt van schone en slimme bevoorrading van de centra van Rosmalen en ’s-Hertogenbosch. Dit leidde in 2020 tot het Actieplan Duurzame Mobiliteit. In het actieplan staat dat er per 2025 een zero-emissiezone voor bevoorrading wordt ingevoerd. Op dit moment geldt er al een milieuzone in de binnenstad waarbij alleen dieselvrachtauto’s met een emissieklasse van 4 of hoger zijn toegestaan. Deze regels zijn echter niet voldoende om de klimaat- en schone luchtdoelen te halen. Per 2025 gaat er daarom een nul-emissiezone gelden voor zowel bestel- als vrachtverkeer. Het principebesluit hiervoor moet vier jaar voor aanvang genomen worden. Dat besluit is recent genomen door de gemeente. De komende jaren wordt de invoering, en alle gevolgen daarvan, verder voorbereid.

Green Deal

Sinds 2019 zet de gemeente samen met lokale ondernemers, bewoners, vervoerders en belangenorganisaties stappen op weg naar schonere en slimmere bevoorrading. Stappen op weg naar de Bossche Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek. Een deal die naar verwachting in 2021 wordt ondertekend. Los van de Green Deal zijn er al verschillende initiatieven gaande in de bevoorrading van de binnenstad, die bijdragen aan een schonere lucht. Sligro test met een elektrisch ‘treintje’ de bevoorrading van de horeca, Heineken zet een elektrisch gedreven oplegger in voor het leveren van tankbier en PostNL rolt steeds meer (elektrische) vrachtfietsen en elektrische bestelauto’s uit. Daarnaast zetten bedrijven steeds vaker fietskoeriers in en is de gemeente het wagenpark flink aan het verduurzamen.

“De gemeente kan het schoner en slimmer te bevoorraden niet enkel afdwingen. Samenwerking met allerlei partijen is nodig. De afgelopen tijd zijn er belangrijke stappen gezet op weg naar schonere bevoorrading van onze binnenstad. De vele initiatieven die er van de grond komen laten zien dat andere partijen ook zelf intrinsiek gedreven zijn om de lucht in onze stad schoner te maken. Dat smaakt naar meer!”, aldus raadslid Geert Verbruggen.

Op de foto staan raadslid Geert Verbruggen en een koerier van Shortcut Fietskoeriers.