donderdag 25 maart 2021

Alle ruimte voor struikrovers!

De gemeente gaat struikroven actief promoten bij sloop- en bouwactiviteiten. Ook gaat zij er bij woningcorporaties en projectontwikkelaars op aandringen om struikroven-initiatieven de ruimte te geven. Dit blijkt uit de beantwoording op vragen van de D66-fractie.

Bij sloop- en bouwwerkzaamheden wordt doorgaans waardevol groen verwijderd, terwijl deze planten ook op een andere plek een tweede leven krijgen. Goed voor de biodiversiteit en sociale cohesie. D66 wil deze planten laten redden en vroeg het gemeentebestuur in februari om initiatieven zoals Struikroven te omarmen. Het ‘struikroven’ zorgt namelijk ook voor ontmoeting van mensen met een zelfde interesse en levert een bijdrage aan het versterken van de gemeenschapszin in wijken. De gemeente erkent ook de meerwaarde van dit soort initiatieven en geeft aan zeker mogelijkheden te zien om samen met woningcorporaties, bewoners en projectontwikkelaars waardevol groen te kunnen behouden.

Raadslid Geert Verbruggen: “Geweldig dat de gemeente initiatieven zoals ‘Struikroven’ ook omarmt en er bij woningcorporaties en projectontwikkelaars ook op aan gaat dringen dat struikroven de ruimte krijgt. Het hergebruiken van waardevol groen draagt bij aan de versterking van de biodiversiteit en heeft ook een sociale betekenis. Meer struikrovers betekent meer behoud van groen. Dat is goed nieuws voor een groener en klimaatbestendiger ’s-Hertogenbosch!”

De volledige beantwoording van onze schriftelijke vragen door het college vind je hier.