woensdag 7 april 2021

Investeren in een sterkere JADS

D66 gelooft in het actief koppelen van onderwijs aan het bedrijfsleven. De Jheronimus Academy of Data Science (JADS) biedt hiervoor veel mogelijkheden. D66 staat dan ook achter de investering in de doorontwikkeling van de JADS. Met deze investering moet JADS in 2026 op eigen benen staan.

De JADS werd in 2016 geopend in de Mariënburg. Met de komst van de JADS heeft ’s-Hertogenbosch naast beroepsonderwijs en hoger onderwijs ook universitair onderwijs te bieden. Een belangrijk uitgangspunt bij de start van samenwerking tussen gemeente, provincie en de universiteiten van Eindhoven en Tilburg was destijds om data science te verbinden met het bedrijfsleven en de maatschappelijk opgaven. In de Mariënburg hebben zich ondertussen mooie bedrijven gevestigd met een focus op data science. D66 vindt wel dat JADS zich nog wat meer kan inspannen als het gaat om de bijdrage van data science aan de maatschappelijke opgaven.

“Wij vinden het jammer dat op de locatie in ‘s-Hertogenbosch tot nu toe eigenlijk maar één master wordt aangeboden. Eén master maakt namelijk nog geen universiteit. De TU Eindhoven en Tilburg University bieden meerdere masters aan als het gaat om data science. We willen niet dat de profilering van ‘s-Hertogenbosch als datastad in de verdrukking komt door de ambities van de gelieerde universiteiten”, aldus raadslid Inge Visschedijk.

‘s-Hertogenbosch moet méér bieden dan alleen mooie faciliteiten, een prachtige locatie en leuke data-evenementen. D66 is van mening dat studenten en goede docenten naar de JADS Den Bosch komen als het universitaire onderwijs hier onderscheidend en van hoog niveau is. Een goede universitaire opleiding, samen met alle extra’s die de JADS te bieden heeft (zoals partnerships, mkb-datalab en JADS Playground), trekt weer nieuwe ondernemers naar onze stad. Met de investering van ruim 1,3 miljoen euro in de komende vijf jaar moet JADS zelfstandig kunnen gaan vliegen in de nabije toekomst.