donderdag 16 september 2021

Vervolg van de fietsvlonder

Enige tijd geleden heeft de gemeente bij wijze van proef drie extra tijdelijke stallingen gemaakt waar inwoners hun fiets op straat kunnen stallen. Deze ‘fietsvlonders’ kwamen er na eerdere vragen van D66. De ervaringen zijn positief, dus de fietsvlonders krijgen een vervolg. En dat is mooi nieuws!

In de woonwijken in en rondom de binnenstad zijn de stoepen vaak smal en hebben de bewoners geen eigen schuur of andere plek om de fiets te stallen. Dat levert hinder en soms zelfs onveilige situaties op. Om meer veilige stallingsruimte op straat te maken voor fietsen en straten voor iedereen prettiger te maken om in te wonen, vroeg D66 in juni van dit jaar of de gemeente bereid is om een pilot te starten met fietsvlonders. Een fietsvlonder is een plank met daarop 4 fietsbeugels met plek voor 8 fietsen. Veelal worden deze geplaatst op wat eerst een parkeerplek voor de auto was.

De drie eerdere plekken zijn inmiddels definitief ingericht als fietsparkeerplek. De fietsvlonders worden verplaatst naar drie nieuwe plekken: in de Postelstraat, de Maaslandstraat en de Oude Engelenseweg. Deze plaatsen zijn aangedragen door buurtbewoners.

Raadslid Geert Verbruggen: “Fietsvlonders zijn een redelijk eenvoudige maatregel om de problematiek van gestalde fietsen op specifieke plekken op een duurzame en vernieuwende manier op te lossen. Hiermee werken we aan een plezierige, veilige en bereikbare leefomgeving. We zijn blij dat de gemeente verder gaat met de fietsvlonder en dat de fietsvlonder gewaardeerd én goed gebruikt wordt. Daar zijn we als fractie trots op!”

Meer informatie over (het aanvragen van) de fietsvlonder vind je via de website van de gemeente.