Concept profielschets raadslid

Concept – Profiel raadslid GR2022

Algemeen

Als raadslid wil je jezelf de komende 4 jaar inzetten voor een progressief geluid in de gemeenteraad. Je vertegenwoordigt D66 en haar kiezers. Je bijt je vast in de dossiers, hebt structureel contact met inwoners en weet hen goed te vertegenwoordigen.

Je komt altijd met progressieve ideeën en denkt verder dan de voor de hand liggende oplossingen. Een debat ga je niet uit de weg. Je handelt vooruitstrevend en vanuit onze progressieve waarden.

Ons raadslid weet een discussie goed op de inhoud te voeren en daarbij de persoonlijke relaties ook goed te houden. Het D66-standpunt geef je mede vorm en weet je goed over te brengen. Uiteraard doe je dit met volle overtuiging en enthousiasme. Je laat je zelf niet uit het veld slaan door een tegenslag en bent niet bang om lef te tonen.

Verantwoordelijkheden

In de campagne:

• ben je ruim beschikbaar om enthousiast mee te werken aan het beste resultaat;
  • enthousiasmeer je vrijwilligers;
  • neem je deel aan verkiezingsdebatten.

Eenmaal gekozen als raadslid:

• sta je continu in contact met de raad, het College en de samenleving,
  • vorm je je een goed onderbouwde mening over vraagstukken die in de raad behandeld worden en ben je in staat om zelf onderwerpen te agenderen,
  • geef je richting aan het beleid van de gemeente,
  • controleer je het college,
  • leg je verantwoording af aan de samenleving en bent benaderbaar.

Competenties

Het raadslidmaatschap vraagt veel van je. Ons ideale raadslid heeft de volgende competenties:

• Leervermogen
    • je staat open voor nieuwe informatie en weet deze toe te passen
  • Oordeelsvorming
    • je kunt een stevige mening vormen op basis van alle informatie die je aangereikt wordt óf zelf vergaart
  • Politieke sensitiviteit
    • Je kunt maatschappelijke en politieke processen doorzien en weet wanneer iets verstandig is om wel, of niet, te doen. Hierbij herken je ook progressieve kansen
  • Ondernemerschap
    • je creëert en ziet kansen en mogelijkheden en probeert deze ook te pakken. Dit doe je pro-actief.
  • Visie
    • je kunt zaken in een breder verband zetten en vergeet hierbij de lange termijn niet uit het oog
  • Stressbestendigheid
    • Ook onder wisselende omstandigheden reageer je evenwichtig en kun je effectief presteren en reageren.
  • Samenwerken
    • Je weet steun te vinden bij andere partijen voor jouw moties en amendementen en in goede samenwerking de D66-punten zo goed mogelijk te verwezenlijken.
  • Aanpassingsvermogen
    • Wanneer er onvoorziene zaken opduiken kun je je snel aanpassen en schakelen.

Ervaring en vereisten

Je bent minimaal een half jaar lid van D66. Uiteraard sta je achter het gedachtegoed van D66 en weet je dit toe te passen op allerlei lokale vraagstukken. Je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden en ruim de tijd om het raadswerk serieus uit te voeren. Je neemt graag verantwoordelijkheid voor jouw portefeuilles. Ook verwachten we dat je je de komende 4 jaar met hart en ziel wilt inzetten voor D66 in de gemeente ‘s-Hertogenbosch.

Gepubliceerd op 30-09-2020 - Laatst gewijzigd op 13-10-2020